Thijs Chanowski: bewondering en respect
In mijn wanhopige pogingen het zo snel mogelijk te maken in Amsterdam had ik me aangemeld voor het studententoneel van het Amsterdams Studenten Corps. De actrices werden geleverd door Kothurne, de toneelclub van de AVSV.
We repeteerden in het Lido dat toentertijd (1966) verbouwd werd tot sociëteit voor de corpsstudenten. Onze inspanningen richten zich op een aantal absurde sketches. Ionesco en zo. De regisseur was Thijs Chanowski. Hij was 36 en de Fabeltjeskrant moest nog komen.
Ik kan me er niet veel meer van herinneren. Ik speelde een chimpansee. Wat me goed afging ondanks het tegenspel van een wel zeer aantrekkelijke studente.
Chanowski was actief op velerlei fronten. Hij was ook min of meer manager van Ramses Shaffy, dat ben je namelijk altijd min of meer bij Ramses, die hem overhaalde een zaaltje in Felix Meritis, destijds hoofdkwartier van de CPN, te huren. Uit een stuk van Steven Austen, de latere directeur, over het ontstaan van het Shaffytheater:
Helaas is aan de betekenis van Thijs Chanowski voor het culturele leven van Amsterdam weinig aandacht besteed. Zoals ook geldt voor zijn technologische innovaties, waren zijn initiatieven op kunstgebied betrekkelijk nieuw en ongebruikelijk. Zijn mecenaatachtige attitude maakte het mogelijk dat behalve Ramses persoonlijkheden als Anton Kothuis, Matthijs van Heijningen, Ritsaert ten Cate en vele anderen voor korte of langere tijd aan zijn multimediabedrijf werden verbonden, waardoor hun carrières ongetwijfeld positief beïnvloed zijn.
En zo kwam ik Thijs in 1969 weer tegen toen we als Nederlands Hoop in ‘zijn’ zaaltje speelden. Later hem ik hem nog wel ontmoet toen hij diep in de zoekverwerkingstechnologie zat.
Ik denk aan hem terug met grote bewondering en respect.