Filmrecensie De Vogelwachter ****

‘De vogelwachter’ toont het leven van een gelukkige man die al 45 jaar vogels telt op een eilandje. Door de mooie natuur, enkele absurdistische elementen en knap spel van Freek de Jonge is dit een geslaagde film.

De vogelwachter (Freek de Jonge) werkt en leeft al 45 jaar op Benty Island, een eilandje in de Atlantische Oceaan. Hij telt er de strandlopers, mantelmeeuwen en andere vogels en geniet van de rust, zijn vogelpassie en zijn zelfverkozen rantsoen van kapucijners en Brinta. Een keer per week belt hij de aantallen vogels door. Te midden van de natuur is dat zijn enige contact met de buitenwereld. Eigenlijk is hij alleen nog geïnteresseerd in de voetbaluitslagen van de Engelse Premier League, met name die van Everton. Zijn liefde voor voetbal gaat zelfs zover dat hij zich bijna te ver in zee waagt om een bal uit de golven te pakken en vervolgens zijn arm breekt als hij op het strand een aantal schijnbewegingen maakt. Dat is het begin van veel ellende. De vogelwachter krijgt te horen dat zijn post wordt opgeheven, er komt een grote storm richting het eiland en er strandt een ongenode bezoeker.

‘Cast away’ op Texel
Bijna zonder dialoog blijft ‘De vogelwachter’ toch een boeiende film. Dat is te danken aan de fraaie natuur (er werd gefilmd in de Slufter op Texel) en het sprekende gezicht van Freek.
Het komt ook door goed gedoseerde verrassingen in de film. Zoals een badeendje, de storm die van binnenuit het wrakkige strandhuisje wordt gefilmd en een paar scènes met een pruik die doen denken aan de film ‘Cast away’, waarin Tom Hanks met een basketbal praat. Freek doet iets soortgelijks, maar dan geloofwaardiger.