Dit was de beste podiumkunst van 2020 volgens Het Parool

27 december 2020

De gespannen verwachting van een volle zaal, het geroezemoes in de foyer, de sprankelende nazit. Het was er, en het was er niet meer – maar het toneel e.a. ging door. Onze recensenten zetten hun favoriete podiumkunst op rij.

Het Theater Jaarboek vatte het seizoen 2019-2020 treffend ­samen in een kleurenschema. Elk bolletje is een première. Toneel, dans, ­mime, poppenspel, muziektheater, musical en cabaret leveren een vrolijke potpourri puntjes op, maar na maart 2020 zijn er vrijwel alleen streepjes en grijze cirkels te zien; kleurloze symbolen voor annuleringen. Het oogt als een vers gerooid bosperceel en dat doet pijn in je buik. Zeker als je bedenkt dat al die bolletjes staan voor mensen, makers, gezelschappen, artistieke leiding, tourplanners. Sommige daags voor de première vol in de remmen, zoals Trojan Wars van NT Jong. En al die lopende producties die ook konden inpakken. (…)

Creativiteit laat zich niet kisten. Natuurlijk. Zonder corona hadden we het Peepshow Palace van de Warme Winkel niet gehad; hadden ITA en Nationale Theater Decamerone en Alice in Wonderland niet voorgelezen; Toneelgroep Maastricht had Lockdown niet gemaakt vanuit de huiskamers van de artistieke leiding; Club Guy and Roni had geen NITE Hotel geopend. Alle inspanningen om contact met het publiek te houden, diepe buiging daarvoor, een ovatie. Zittend. Maar wat snakken we naar voorstellingen in volle zalen mét nazit, en een kleurig bollenschema in het volgende Theater Jaarboek.

Mike Peek (cabaret)

1. Niet de vaders

Minou Bosua en Eelco Smits

Minou Bosua en Eelco Smits hebben samen een kind. Althans, Smits leverde het zaad voor de zoon die Bosua’s vriendin baarde. Dat levert een prachtige combinatie op van cabaret, toneel en ­documentaire, waarin het duo de angsten achter hun onconventionele ouderschap bespreekt. De conclusie? Iedereen heeft iets te geven.

2. Asociale afstand

Freek de Jonge

Toen heel Nederland klapte voor het zorgpersoneel reed Freek de Jonge naar de Bijlmer. Tussen de flats maakte de naar applaus snakkende artiest zijn diepste buiging. Een fantastische grap, waarmee De Jonge zijn eigen waarde in crisis­tijd relativeert. Asociale ­afstand is vooralsnog de beste voorstelling die het virus heeft ­opgeleverd.

3. De Andere Oudejaars

Jan Beuving en Patrick Nederkoorn

Een pittige discussie over hoe kunstenaars om dienen te gaan met de coronacrisis vormt het hart van deze sterke oudejaarsconference. Beuving en Nederkoorn vliegen 2020 in met een prachtig lied waarin Aart Staartjes na zijn dodelijke ongeluk op de stilvallende wereld neerkijkt. Toch is de toon uiteindelijk prettig positief.

4. Todesangstschrei

Rundfunk

Foute grappen kunnen niet meer? Daar denkt Rundfunk heel anders over. Hun vette contrasten werken bijna altijd op de lachspieren. Neem de twee pedofielen die wachtend op een ‘date’ wat kletsen over het weer. “In de zon en uit de wind is het best lekker.” Die lulligheid is onweerstaanbaar.

5. De Ervaring

Lebbis

Hans Sibbel perfectioneert met De Ervaring zijn zelfgeschapen subgenre: dit is TED-cabaret, een prikkelende lezing aangekleed met grappen. Hij pleit voor verdwalen in plaats van routes volgen, voor meemaken in plaats van consumeren. Het is een coherent, geestig en uiteindelijk ontroerend betoog, waarin Sibbel zelfs wat progressieve heilige huisjes omver schopt.

Voor het gehele (Plus)artikel zie https://www.parool.nl/kunst-media/dit-was-de-beste-podiumkunst-van-2020-volgens-het-parool~bff5b30e/